Kokkolalaiset huippubrändit esittäytyvät Venemessuilla

Nord Star 47 SCY
Nord Star 47 SCY

Vene 17 Båt -messut Helsingissä ovat vuotuinen venealan suurtapahtuma Suomessa ja Pohjois-Euroopassa. Kokkolalainen venevalmistus tunnetaan monista kansainvälisistä huippubrändeistä, jotka ovat näyttävästi esillä tänäkin vuonna Messukeskuksessa 10.-19. helmikuuta.

Linex-Boat esittelee Helsingissä Suomen kautta aikain suurimman lasikuituvalmisteisen sarjatuotantoveneen, Nord Star 47 SCY:n.

– Olemme huomanneet meidän brändin myyvän parhaiten esimerkiksi Norjassa, Venäjällä, Ranskassa ja Yhdysvalloissa eli markkinoilla, missä on siirrytty hintavampiin  ja yksilöllisempiin veneisiin. Nord Star 47 Semi Custom Yacht on nimenomaan vene, jota asiakas voi kustomoida aika paljon omien mieltymystensä mukaan, kertoo CEO Olli Lindkvist Linex-Boat Oy:stä.

Nelisen vuotta kestäneen kehitystyön tuloksena syntyi noin 15-metrinen vene, jossa on helppokulkuiset walk-around-kannet sekä ylellinen sisustus. Norjaan myydylle ensimmäiselle veneelle kertyi hintaa noin 1,2 miljoonaa euroa.

– Veneestä on useita valmiita esikauppoja, ja meidän asiakkaita tulee Helsinkiin eri puolilta maailmaa tutustumaan uutuuteen. Mikäli muun muassa esikauppoihin perustuvat ennakko-odotukset yhtään toteutuvat, haasteeksi meille saattaa tulla tuotanto. Veneen valmistukseen kuluu 3 000-4 000 tuntia, joten 47 SCY työllistää merkittävästi myös venealan alihankkijoita, Lindkvist sanoo.

Yhtiön uutta aluevaltausta edustaa Nord Star 40-veneestä tehty 13-metrinen taksiversio. Siitäkin ensimmäinen vene on jo myyty Pohjois-Norjaan.

Finn-Marinilta neljä uutuutta

Finn-Marin tarjoilee mallikaudelle 2017 neljä uutuutta, jotka kaikki ovat esillä Helsingissä. Grandezza-veneistä uutena on nähtävillä malliston pienin tulokas Grandezza 25 S, lasikuituveneistä Finnmaster S6 sekä alumiinirunkoisista Husky-veneistä R5 malliston pienempään päähän, ja vastaavasti isompiin Husky R8s. Viimeksi mainittu on 350-hevosvoimaisella moottorilla varustettu sporttinen malliston lippulaiva.

Kotimaassa varsinkin Finnmaster-veneiden myynti kulki alan yleiseen kehitykseen nähden vastavirtaan viime kaudella. Finn-Marin Oy:n toimitusjohtajan Raimo Kielisen mukaan Finnmaster-veneiden liityttyä Suomessakin Yamaha-jälleenmyyjäverkoston jakeluun Keskon kautta, markkinaosuus kääntyi selvään kasvuun.

– Finnmasterin lisäksi niin Huskyn kuin Grandezza 25 S:n markkinanäkymät ovat oikein hyvät Suomessa, Kielinen toteaa.

Kaudella 2016 Finn-Marinin liikevaihdon kasvu oli lähes 40 prosenttia. Sama positiivinen kehitys jatkuu edelleen. Venemessujen kynnyksellä liikevaihto oli 15 prosentin kasvussa edelliskauteen verrattuna.

– Pohjoismaista varsinkin Ruotsi ja Norja ovat pysyneet vahvoina, minkä lisäksi olemme päässeet hyvään vauhtiin Englannissa ja Sveitsissä. Tarkoituksena on laajentaa koko ajan jälleenmyyntiverkostoa eri puolille Eurooppa, toimitusjohtaja kertoo.

”Hyvät edellytykset vilkkaalle kaupankäynnille”

Seattle Boat Show´sta Yhdysvalloista tavoitettu Sarins Båtar Oy Ab:n toimitusjohtaja Thomas Sarin näkee venealalla selkeitä merkkejä paremmasta.

– Ainakin Euroopassa suunta tuntuu olevan hyvin positiivinen. Düsseldorfin venemessuilla tammikuussa syntyi kauppojakin, ja messut olivat parhaat sitten vuoden 2008. Jopa purjevenepuolella näyttäisi taas tapahtuvan. Kokkolassa veneteollisuudella on paljon töitä ja tilauskanta pitkä, Sarin iloitsee.

Helsingissä yhtiön veneet näkyvät isolla osastolla, jossa on kaikkiaan neljä Sargo-venettä. Joukossa talvimessujen ensi esittelyssä SARGO 33. Toimitusjohtaja uskoo, että kauppa käy paremmin kuin kertaakaan viiden edellisen vuoden aikana.

Yhtiön myynnistä viennin osuus on lähes 90 prosenttia. Norja ja Ruotsi kuuluvat tärkeimpiin vientimaihin, mutta Sargo-veneitä myydään runsaasti muuallekin Eurooppaan sekä Yhdysvaltoihin ja Japaniin.

Tammikuussa Sarins Båtar otti käyttöön uuden, Suomessa harvinaisen veneiden loppukokoonpano- ja testaushallin.

– Sisähallissa pystymme tekemään talvellakin kaikki tarvittavat testaukset. Kun lähetämme veneitä eri puolille maailmaa, ne on tärkeä testata erittäin hyvin ennen toimitusta. Hallin yhteyteen tulee lisäksi satama, jossa asiakkaat pääsevät tutustumaan veneisiin kaikessa rauhassa luovuttaessamme veneen suoraan tehtaalta, Sarin jatkaa.

Halli-investointi mahdollistaa yhtiölle noin 30 prosentin tuotannon kasvun.