De främsta varumärken från Karleby presenterar sig på båtmässan

Nord Star 47 SCY
Nord Star 47 SCY

Vene 17 Båt -mässan i Helsingfors är båtbranschens stora årliga evenemang i Finland och Nordeuropa. Båttillverkningen i Karleby är känd för sina många internationellt erkända varumärken som också i år är välrepresenterade i Mässcentret 10-19. februari.

I Helsingfors presenterar Linex-Boat Finlands största glasfibertillverkade serieproducerade båt genom tiderna, Nord Star 47 SCY.

– Vi har konstaterat att vårt varumärke säljer bäst t.ex. i Norge, Ryssland, Frankrike och USA, alltså på marknader, där man har övergått till dyrare och mer individuella båtar. Nord Star 47 Semi Custom Yacht är uttryckligen en båt, som kan skräddarsys ganska långt enligt kundens egna önskemål, berättar Olli Lindkvist, VD för Linex-Boat Oy.

Som resultat av det nästan fyra år långa utvecklingsarbetet skapades en båt på nästan 15 meter, med lättframkomliga walk-around deck samt lyxig inredning. Den första båten som såldes till Norge kostade ca 1,2 miljoner euro.

– Vi har ett flertal färdiga preliminära avtal och våra kunder kommer till Helsingfors från olika håll i världen för att bekanta sig med nyheten. Ifall bl.a. de förhandsförväntningar som de preliminära avtalen grundar sig på uppfylls, kan produktionen bli en utmaning för oss. Båtens tillverkning tar ca 3 000-4 000 timmar, vilket betyder att 47 SCY sysselsätter också båtbranschens underleverantörer i stor grad, säger Lindkvist.

Bolagets nya landvinningar representeras av den 13 meter långa taxiversionen av Nord Star 40-båten. Den första av dem har också sålts till Nordnorge.

Fyra nyheter från Finn-Marin

Finn-Marin erbjuder fyra nyheter för säsongen 2017, och de presenteras alla i Helsingfors. Av Grandezza-båtar kan man bekanta sig med den minsta nykomlingen, Grandezza 25 S, av glasfiberbåtar Finnmaster S6 samt av Husky-båtar med aluminiumskrov den mindre modellen R5 samt den större Husky R8s. Utrustad med 350 hästkrafters motor är den sistnämnda ett sportigt flaggskepp för hela serien.

Under förra säsongen gick försäljningen i hemlandet av speciellt Finnmaster-båtar i en helt annan riktning jämfört med den allmänna utvecklingen i branschen. Enligt Finn-Marin Oy:s verkställande direktör Raimo Kielinen ökade marknadsandelen rejält efter att Finnmaster-båtarna anslutit sig även i Finland till Yamaha-återförsäljarnätverkets distribution via Kesko.

– Kielinen konstaterar att marknadsutsikterna är mycket positiva i Finland för såväl Husky som Grandezza 25S utöver Finnmaster.

Under säsongen 2016 ökade omsättningen för Finn-Marin med närmare 40 procent. Samma positiva utveckling fortsätter fortfarande. Inför båtmässan hade omsättningen ökat med 15 procent jämfört med förra säsongen.

– Av de nordiska länderna har Sverige och Norge förblivit starka, och därtill har vi kommit bra igång både i England och Schweiz. Tanken är att kontinuerligt utvidga återförsäljarnätverket till olika håll i Europa, berättar den verkställande direktören.

”Goda förutsättningar för livlig handel”

Sarins Båtar Oy Ab:s vd Thomas Sarin som befinner sig på Seattle Boat Show i USA ser tydliga positiva tecken inom båtbranschen.

– Åtminstone i Europa verkar riktningen vara mycket positiv. På båtmässan i Düsseldorf i början av januari gjorde man affärer och mässan var den bästa sedan år 2008. Det verkar som att det börjar hända saker även på segelbåtssidan. Båtbranschen i Karleby har mycket jobb och orderstocken är lång, gläds Sarin.

I Helsingfors finns bolagets båtar i en stor monter, med allt som allt fyra Sargo-båtar. Bland dem finns SARGO 33, som visas för första gången på vintermässan. VD:n tror, att handeln blir livligare än den varit under de fem föregående åren.

Av bolagets försäljning är andelen som går på export närmare 90 procent. Norge och Sverige hör till de viktigaste exportländerna, men försäljningen av Sargo-båtar är också stor till andra delar av Europa samt till USA och Japan.

I januari tog Sarins båtar i bruk en ny, i Finland sällsynt slutmonterings- och testningshall för båtar.

– I innehallen kan vi göra alla nödvändiga testningar även under vintern. När vi skickar ut båtar till olika delar av världen, är det viktigt att testa dem grundligt innan de levereras. I anslutning av hallen byggs också en hamn, där kunderna kan bekanta sig med båtarna i lugn och ro när vi överlåter dem direkt från fabriken, fortsätter Sarin.

Hallinvesteringen möjliggör ca 30 procents ökning i produktionen för bolaget.